DEN RÖDA TRÅDEN

Metod och konsekvens i undervisning av klassisk balett

Det är nu 25 år sedan utgivningen av svensk balettsyllabus ändå är det ingen i Sverige som sedan dess i skrift har formulerat en träningsmetod. Den klassiska baletten ser annorlunda ut idag och balettpedagoger runt om i världen söker ständigt nya metoder för att i sin träning inbegripa övningar som skall skapa dagens dansare. Det är med auktoritet Iskra Ring redovisar sina åsikter om den klassiska balettens metodik och behovet av konsekvens i dagens undervisning.

Lektor Iskra Ring, huvudlärare i klassisk balett vid Danshögskolan har en gedigen pedagogisk erfarenhet och har på nära håll följt balettens utveckling. Genom många års erfarenhet av undervisning vet hon hur dansstudenten uppnår bäst och snabbast resultat, både tekniskt och uttrycksmässigt. Hennes undervisningsmetodik utgår från en åttaårig balettutbildning med starka band knutna till Vaganova.

Den röda tråden ger på ett välformulerat och begripligt sätt ett solitt rättesnöre om undervisning i klassisk balett. Den som redan kan balettens fem positioner och terminologi kan se fram emot en berikande och inspirerande läsning.

”Befriande välstrukturerad och lättbegriplig! jag hade mycket nöje att läsa den … Jag tror din bok kommer att bli till stor glädje för alla som sysslar med den klassiska baletten.”

Kerstin Lidström, Rektor Svenska Balettskolan om Den röda tråden.
”Det gav mig dock tillfälle att läsa din bok flera gånger, helt underbart.
jag har jämfört med mina alla mina anteckningar från min utbildning, och
boken är som att få allt samlat och bli lite extra påmind om vissa
saker,den väcker tankar och jag känner mig mycket inspirerad”

Robie Lindström om Den röda tråden.

Många pedagoger anser att man aldrig behöver gå ner så djupt som man kan i demi-plié. Inte jag.

Jens Graff, professor i dansinterpretation om Den röda tråden.